polaris
Jesteś tutaj: Strona główna Stoisko prasowe

Stoisko prasowe



Prasa jest magnesem przyciągającym klientów. Przy okazji wyprawy po ulubiona gazetę, robią też inne zakupy w sklepie.

 

Aby stoisko z prasą przynosiło dochód, ekspozycja musi być różnorodna, czytelna oraz widoczna dla klientów. Najlepsza lokalizacja to strefa kasy lub wejście do sklepu.

 

Ze sprzedaży prasy placówka handlowa może osiągać przychód od kilku do kilkunastu tys. zł miesięcznie. To zysk warty zainteresowania, zwłaszcza, że utworzenie stoiska z prasą nie wymaga żadnych nakładów ze strony właściciela sklepu. Gazety są, bowiem przekazywane przez dystrybutorów w komis. Oznacza to, że rozliczenie za towar następuje dopiero po jego sprzedaży. Nie trzeba tez martwic się o tzw. przeterminowana prasę, bo jej odbiór i przekazanie do wydawcy bierze na siebie dostawca. Od niego tez można pozyskać regały do ekspozycji gazet. Ekspozytory prasowe, dostosowane do wielkości i aranżacji wnętrza, dostarczane są bezpłatnie, pod warunkiem podpisania umowy terminowej. Są to albo druciane stojaki, albo stoisk patronackie. Rodzaj regałów zależy od formatu sklepu, jego powierzchni, aranżacji wnętrza oraz osiąganych lub planowanych obrotów.

 

Zdaniem ekspertów, w większości sklepów prasa jest magnesem przyciągającym klientów. Przed podpisaniem umowy z dystrybutorem warto jednak dokładnie przeanalizować warunki współpracy. Wielu dostawców kusi wysokimi zyskami z marz ze sprzedaży zakupionych od nich produktów, nie gwarantując jednak pełnej oferty dostępnej na rynku prasy, co może przełożyć się na mało atrakcyjną ekspozycję, a w efekcie na niewielki zysk. Bywa też, że lokalni dystrybutorzy nie zawsze przestrzegają terminowości dostaw. Warto podkreślić, że na rynku prasy umowy na dostawę towaru zawierane są tylko na wyłączność. Po nawiązaniu współpracy z jednym dystrybutorem, nie ma, więc możliwości podpisania umowy z innym, który mógłby uzupełnić ofertę. Trzeba, więc czekać do zakończenia umowy, która jest zawierana najczęściej na czas określony. Marża waha się od piętnastu do dwudziestu kilku procent. W sklepach spożywczych najlepiej sprzedają się kolorowe miesięczniki i tygodniki o tematyce kobiecej i społeczno – politycznej. Udziały dzienników w sprzedaży wynoszą około 15%. Tak jest głównie w supermarketach. W kioskach osiedlowych konsumenci kupują przede wszystkim dzienniki, przy okazji codziennych rutynowych zakupów. Jak uważają specjaliści, nie ma uniwersalnej recepty na to, co powinna zawierać prasowa oferta sklepu. Jest to sprawa bardzo indywidualna, a zawartość ekspozycji powinna być uzależniona od lokalizacji i wielkości placówki. Przy konstruowaniu oferty polecamy skorzystać z porady fachowców. Wówczas będziemy mieli pewność, że zawartość naszej ekspozycji jest poparta analizami rynkowymi, a nie opiera się jedynie na intuicji. Istnieje wiele przykładów na to, że sprzedaż prasy wzrosła średnio o 30% po tym jak właściciele sklepów przekazali to zadanie w ręce specjalistów.

 

W ofercie sklepu, bez względu na jego powierzchnię i usytuowanie, powinny znaleźć się najpopularniejsze tytuły z poszczególnych grup tematycznych. Liczba tytułów jest oczywiście uzależniona od możliwości ekspozycyjnych danej lokalizacji oraz potencjału sprzedaży sklepu. Jednak sprzedawca powinien pamiętać, że bogatsza oferta stymuluje sprzedaż, wpływając na większe obroty i zyski.

 

Stoisko przy kasie lub wejściu

 

Większość klientów dopiero w sklepie podejmuje decyzje o zakupie prasy. Ze względu na bardzo bogata ofertę tytułów prasowych na rynku, szczególny nacisk należy położyć na właściwą ekspozycję prasy. Jeśli głównym założeniem sprzedawcy jest możliwie największa sprzedaż wydawnictw, urządzenia do ich ekspozycji powinny znajdować się w widocznych miejscach i przy głównych szlakach komunikacyjnych sklepu. Bez względu na rodzaj i wielkość placówki, wszędzie obowiązują te same zasady. Stoisko z prasą powinno znajdować się w strefie przy kasach lub przy wejściu. Taka lokalizacja umożliwia osiągnięcie wysokiej sprzedaży. Ważne by prasa była posegregowana według grup tematycznych, czyli czasopisma o pokrewnych tematykach powinny być ułożone obok siebie. Wówczas zakup jednego pisma będzie pociągał za sobą kupowanie następnego.

 

W supermarketach stoiska z prasą zbudowane są z wzajemnie wspierających się ekspozycji: głównej, znajdującej się w regałach, wzdłuż ciągów komunikacyjnych dla klientów oraz promocyjnej, ustawionej w najatrakcyjniejszych miejscach sklepu, Np. przy kasie lub w nośnikach doczepianych do regałów ekspozycyjnych. Te miejsca wpływają na sprzedaż impulsową wydawnictw. Eksponuje się w nich najczęściej dzienniki, prasę TV, motoryzacyjną oraz tytuły w promocji. Dodatkowo w supermarketach, z uwagi na duże możliwości ekspozycyjne, możemy zastosować tzw. multifacing, czyli prezentowanie kilku okładek tytułów prasowych ułożonych obok siebie. Ta forma powoduje znaczne zwiększenie sprzedaży prasy, gdyż skutecznie przyciąga uwagę klienta i umożliwia łatwe odnalezienie poszukiwanego tytułu prasowego.

 

W sklepach osiedlowych do ekspozycji prasy wykorzystuje się najczęściej jeden lub dwa moduły w formie przyściennych regałów. Podstawą ich zaplanowania jest podział miejsc na grupy docelowe oraz przydzielenie do nich tytułów prasowych, oczywiście z zachowaniem wzorców ekspozycyjnych, opracowanych dla danego rodzaju sklepu. Przy czym należy pamiętać o głównej zasadzie, zgodnie, z którą najlepiej sprzedające się tytuły prasowe spośród grup docelowych umieszcza się na wyższych półkach i na linii wzroku dorosłego klienta. Dolne półki służą do eksponowania tytułów prasowych sprzedających się w mniejszym nakładzie, dzienników i pism dla dzieci, które umieszcza się na wysokości wzroku najmłodszych klientów.

 

Liczba tzw. face’ów poszczególnych tytułów gazet zależy oczywiście od pojemności ekspozycji. W małym sklepie, gdzie powierzchnia sprzedaży jest ograniczona, układa się najczęściej po jednym face, w super i hipermarketach natomiast ich liczba może dochodzić nawet do pięciu czy sześciu. Eksperci podkreślają, że z uwagi na przyzwyczajenia klienta, tytuły prasowe powinny być umieszczane zawsze w tych samych miejscach w ekspozytorach.


Źródło: www.norco.pl/99-prasa-jako-magnes-przyciagajacy-klientow


 

Nasza oferta

Realizacje

Galeria

Zaufali nam już:

Partnerzy handlowi

Tel. 76 842 19 56

Sprzedaż ratalna

Godziny otwarcia

Skup urządzeń

Liczba osób online

We have 174 guests online